از چند سال قبل با چهره دوست داشتنی علی اصغر شاطری نویسنده جوان و خوش ذوق کاشانی آشنا شدم دنبال فرصتی بودم تا گفتگویی با وی داشته باشم که پس از افتتاح کتابخانهٔ تخصصی کاشان پژوهشی توسط این نویسنده پر تلاش کاشانی محیا شد. البته نباید تلاش و همت دوست گرامی ایشان جناب محسن مهدی زاده را فراموش کنیم که پیگیریهای این دوست دار فرهنگ کاشان بزرگ هم در زمینه سازی این گفتگو بی تاثیر نبود .

و اما

ضمن معرفی خودتان چگونگی ورود به کار کتاب داری را برای خوانندگان ما توضیح دهید ؟

تشکر می کنم از شما بزرگوار که زحمت کشید و در این مجموعه با ارزش حضور یافتید و از نزدیک از این گلستان علم و دانش و هنر دیدند کردید. اینجانب علی اصغر شاطری متولد آبان 1347 شمسی در کاشان هستم.

از مشوق های من در زمینه تحقیق و پژوهش جناب آقای دکتر یدالله چیت سازیان واستاد عزیزم آقای جلوداریان از مربیان امور تربیتی در دوران راهنمایی که با تشویق ها و راهنمایی های این معلمین دلسوز علاقه مند به زادگاهم شدم و با مطالعه و کار میدانی به جمع آوری آثار در این موضوع پرداختم. نتیجه این 30 سال مطالعه 26عنوان کتاب، انتشار 32 شماره نشریه شفاعت و مجموعه‌ای از مقالات که در نشریات مختلف به چاپ رسیده است.

شاطری در ادامه اظهار داشت که

در حال حاظر چند عنوان در دست چاپ دارم از جمله کتاب مزارات قدیمی کاشان (آرامستانها)-مزارشیخان-مزار دشت افروز-مزار ملافتح الله و مزار فیض که در این کتاب به بررسی سنگ نوشته های تاریخی معرفی مفاخری که در این مزارها به خاک سپرده شده اند از جمله علما، هنرمندان، شعرا، رجال سیاسی و اجتماعی و خیرین پرداخته شده است.

در این مزارات سنگ نوشته هایی با تاریخ بیش از 400ساله وجود دارد که فرهنگ سرایی از هنر حجاری و خوشنویسی. در این سنگ نوشته ها، شاعران با سرودن ماده تاریخ و خوش نویسان با خلق اثری هنر، تاریخ فرهنگ و هنر مردم این دیار را به نمایش گذاشتند.

کتاب بعدی که زیر چاپ است با عنوان ” هفت بند عشق” هفت بند زیبای مولانا حسن کاشی _ از شاعران اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم کاشان _ که بیشتر سروده هایش در مدح و منقبت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) می باشد.

هفت بند زیبای او توسط هنرمند خوشنویس معاصر کاشان آقای غلامرضا مسعودی خوی که از معلمین بازنشسته است همراه با شرحی از زندگی او زیر چاپ دارم.

وی در خصوص شخصیت حسن کاشی گفت: مولانا حسن کاشی ملقب به احسن المتکلمین از شاعران گم نامی است که در کاشان شناخته شده نیست. مزارش وی در سلطانیه زنجان دارای گنبد و بارگاه با عظمت است. و مردم فارسی زبان افغانستان و تاجیکستان او را بهتر می شناسند. شعرای بسیاری از این هفت بند استقبال کرده اند. همچنين محتشم کاشانی به استقبال او ترکیب بندهایی سروده است.

کتابخانه تخصصی کاشان پژوهی حضرت آیت الله امامت

کتابخانهٔ تخصصی کاشان پژوهشی بیشتر در چه حوزه هایی فعالیت می کند ؟

این کتابخانه در آبان ماه سال جاری در هفته کتاب با حضور فرماندار و مسئولین فرهنگی شهرستان کاشان افتتاح شد. و این کتابخانه به صورت تخصصی در حوزه کاشان بزرگ _ از نراق تا نطنز _ فعالیت می کند. همچنین به مراجعین نیز مشاوره تخصصی می دهد.

مجموعه کتاب های این کتابخانه در دو بخش است. اول کتاب هایی که درباره ی منطقه فرهنگی کاشان بزرگ ( تاریخ، آثار تاریخی، آداب و رسوم، گویش، مشاهیر و مفاخر و…) است. بخشی دیگر این کتابخانه شامل کتاب هایی است که از نویسندگان کاشانی در موضوعات مختلف است. از دیگر فعالیت های این کتابخانه بانک اطلاعاتی از نویسندگان و اهل قلم منطقه فرهنگی کاشان ( نراق، آران و بیدگل، قمصر، ابوزید آباد، بادرود و نطنز) که تا کنون شرح حال و آثار بیش از 700نویسنده ثبت شده است. امیدواریم تا پایان سال جاری به 1000 تن برسد.

از دیگر فعالیت های این کتابخانه جمع آوری و صحافی مجموعه نشریات و مطبوعات محلی شهرستان بعد از انقلاب است که در اختیار مراجعین و اهل پژوهش است.

از فعالیت های جنبی کتابخانهٔ، نشست های تخصصی در موضوع کاشان پژوهی و رونمایی از کتاب های نویسندگان کاشان در سالن مطالعاتی این کتابخانه است.

استاد علی اصغر شاطری در پاسخ خبرنگار ما که چه تعداد عنوان کتاب در این کتابخانه موجود است بیان داشتند:

در حال حاظر بالغ بر2000 عنوان کتاب ثبت دفتر شده و حدود 300نسخه دیگر در حال آماده شدن می باشد. بخشی از کتاب های موجود این مجموعه، کتاب های چاپ سنگی است که در حال آماده کردن فهرست آن و تا نیمه اول سال آینده چاپ می شود. نمونه‌های چاپ های سنگی نویسندگان کاشانی مثل ناسخ التواریخ سپهر کاشانی و تفسیر صافی ملامحسن فیض کاشانی و شرح نهج البلاغه ملافتح الله و…

خشی دیگری از کتاب های کتابخانهٔ تخصصی کاشان پژوهی کتاب هایی است در کاشان به چاپ رسیده است که قدمت 80 ساله دارد و تاریخ نشر و چاپ در کاشان است و ارزش بسیاری برای فرهنگ این دیار کهن دارد.

عضویت در خبرنامه
برای دریافت جدیدترین اخبار کاشان شناس آدرس پست الکترونیکی خود را وارد نمایید و روی دکمه عضویت کلیک کنید